I morgen er det premiere på den norske fantasythrilleren «Thale». Historien handler om huldra, en underjordisk skikkelse med et komplekst vesen.

– Hun er vakker, erotisk og kan både være god og ond. En perfekt hovedrolleinnhaver i en skrekkfilm, sier kulturhistoriker Inger Christine Årstad.

Både «Trolljegerne» og «Thale» bygger på karakterer fra norske eventyr og sagn, og skal vi tro Årstad er dette oppskriften for å oppnå internasjonal suksess.

– Den norske naturen og de norske eventyrfigurene gir et veldig tydelig formspråk som egner seg utmerket for blant annet skrekksjangeren, sier hun.

Kultstatus

At «Trolljegerne» fikk så mye oppmerksomhet i utlandet, synes Årstad er naturlig.

– Jeg tror folk i andre land oppfatter omgivelsene og eventyrfigurene våre som eksotiske. Det blir fort kultfilm av slikt, sier hun.

Filmekspert Einar Aarvig er helt enig i at vi bør satse på våre egne tradisjoner når vi skal lage film.

– «Thale» og «Trolljegerne» er helt riktig måte å lage film på hvis man vil nå ut i verden. Vi må dyrke det særegne istedenfor å etterlikne Hollywood eller fransk kunstfilm, sier han.

– «Trolljegerne» har oppnådd kultstatus. Jeg tror folk i andre land opplever norsk natur og norske eventyrskikkelser som eksotiske, sier kulturhistoriker Inger Christine Årstad.

Verden ser til Norge

Da traileren til «Thale» ble sluppet ble den raskt den mest sette og delte traileren på en av verdens meste leste filmsider, Twitchfilm.com. «Thale» har også som første norske spillefilm blitt plukket ut til den anerkjente festivalen SXSW i Texas. At fantasy og folklore er på vei inn i det amerikanske markedet kan bli gull verdt for norsk film.

– Eventyrfilmer er en stor internasjonal bølge nå, sier Aarvig.

Fra Hollywood kommer det blant annet to nye Snøhvitfilmer, og Angelina Jolie dukker opp som den onde dronningen i Tornerose. «Hobbiten» kommer også på lerretet i løpet av året.