Gjenstander forteller, om de blir montert sammen til en dramaturgi. Hva skjer når vi fjerner årstall som referanse? Kan erklæringer om kjærlighet, glass og tre vise historien vår? Går det an å erstatte «bok på vegg» med overskrifter, ting fra samlinga og gjenstandstekster? Hva med fotografier som rullerer eller en video? Hvor lenge orker folk å se på en film av et ansikt som leser opp en tekst? Hvor er rommet for humor som åpner hjertedøra for innhold og budskap? Og ikke minst - hvordan skaper vi et minne for livet hos barna og ungdommen? Vi talas!
Inger Christine Årstad jobber med formidling og konseptutvikling og er en idemaker som hjelper til helt fram til utstillingsåpning. Produksjonene har alltid høy estetisk kvalitet og varierte virkemidler.
- Teamleder
- Dramaturg
- Produsent
- Journalist
- Forteller
- Filmskaper
- Objektfotograf
- Animatør
- Kreativ og hyggelig.
OPPLEVELSER: I oppdragene formidler vi kunnskap og forskning som andre driver fram.
- Utviklingen starter med å komme fram til ambisjoner og målgrupper.
- Deler av utstillinga bør tilpasses formidling til barn og unge.
- Innholdet bestemmer uttrykket.
- Design og valg av materialer understreker tema, stemninger og budskap. Kunst kan bidra for å løfte opplevelsen.
- Sammen studerer vi utvalg av gjenstander. Hva er «diamanten» i produksjonen? Hvilke gjenstander passer som grupper?
- Nivå for sikring og beskyttelse mot lys, fukt og tyveri kan påvirke utvalg og sammenstilling.
- Tilgang til arkivmaterialet og nye kilder er ofte med på å utvikle innholdet.
- Grafisk design og tekst støtter gjenstandene og innhold.
- God lyssetting skaper fortellinger og oppmerksomhet. Her har vi kompetanse og et nettverk av kreative leverandører.
- Bruk av skjermer og film: Lineære produksjoner (små filmer) må folk kunne sette seg ned for å se. Skjermer med foto fungerer fint sammen med gjenstander. Projeksjon kan forvandle rommet.
- Personlige fortellinger, innblikk i pågående arbeid og rom for å inkludere publikum, styrker kommunikasjonen både i utstillingen og i sosiale medier.
- Husk at publikum både skal kunne finne fram i rommet og sette seg ned.